Thursday, March 13, 2008

Ilmu


Ilmu padaku mmg penting utk digunakan dimasa hidup dan utk bekalan di akhirat nnti. Ilmu perlu diterapkan sejak dari dlm perut lagi. Tanpa ilmu kita tkkan ke mana. Ilmu juga tanpa amal tkkan ke mana.Ilmu itu akan sedikit demi sedikit tinggalkan kita. Kita akan lupa,sehinggalah suatu ketika,kita akan amalkan dan akan menjadi darah daging kita.

Mencari ilmu byk caranya. Sekarang kita ada byk telaga ilmu.Sebagai contoh yg terkini ialah,internet. Penggunaan internet kalau digunakan sebaiknya akan menambahkan lagi byk ilmu dlm diri kita. Samaada ilmu dunia atau akhirat. Selain daripada itu,kita boleh perolehi ilmu dari media, buku2 ataupun majalah...hah...byk kan? Cuma kita ajer yg tk tau menggunakan kemudahan yg ada.

Ilmu ini kalau diturunkan atau dikongsikan bersama2 pasti akan lebih meluas. Sebagai contoh,ilmu diterapkan kpd anak2. Pasti akan berkembang sekiranya anak2 bila dewasa nnti akan kembangkan ilmu itu kpd generasi2 yg akan datang. Mudah bukan? Itulah yg dikatakan pentingnya kita menyebarkan ilmu yang ada supaya org lain juga dpt mempraktikkan ilmu yang mereka perolehi.

No comments: